Co robi sygnalista?
2024-06-20Wdrożenie procedur zgłaszania naruszeń prawa przez biura rachunkowe
2024-08-06Czym są działania następcze w kontekście ustawy o ochronie sygnalistów?
Działania następcze to kroki podejmowane przez podmiot prawny lub organ publiczny w celu zweryfikowania zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, jeśli to konieczne, zapobieżenia naruszeniom prawa. Obejmują one:
- działania wyjaśniające, których celem jest potwierdzenie przypuszczeń otrzymanych w zgłoszeniu
- wszczynanie kontroli lub postępowań administracyjnych
- wniesienie oskarżeń względem osoby oskarżonej
- odzyskiwanie środków finansowych
- zamknięcie wewnętrznych procedur zgłaszania
- zamknięcie procedur przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych
- zakończenie podejmowania działań następczych i poinformowanie o ich wyniku sygnalisty, jeśli ten pozostawił adres kontaktowy
Działania następcze są realizowane przez wyznaczoną osobę lub jednostkę (wewnętrzną lub zewnętrzną), która musi spełniać wymogi bezstronności. Wewnętrzna procedura powinna precyzyjnie określać sposób prowadzenia tych działań.
Działania następcze – jakie to czynności?
Działania następcze uwzględniają czynności wyjaśniające, takie jak wszczęcie postępowania, przesłuchanie świadków, uzyskanie dodatkowych informacji oraz reakcje na stwierdzone nieprawidłowości. Upoważniona osoba lub jednostka powinna na podstawie wewnętrznej procedury zbierać dowody, weryfikować i analizować zgłoszenia oraz materiał dowodowy, komunikować się ze zgłaszającym, uzyskiwać dodatkowe informacje, ustalać osoby odpowiedzialne za naruszenia, podejmować środki tymczasowe, przekazywać rekomendacje i wskazówki, a także informować sygnalistę o postępach.
Zakres działań następczych powinna dokładnie regulować wewnętrzna procedura, która wskazuje działania dążące do weryfikacji informacji o naruszeniach oraz środki konieczne do zastosowania jeśli dojdzie do ich potwierdzenia.
Jaki jest czas na odpowiedź sygnaliście?
Powstaje pytanie: w jakim czasie firma zobowiązana jest odpowiedzieć na zgłoszenie sygnalisty?
Ustawa informuje, że w ciągu 3 miesięcy od potwierdzenia otrzymania zgłoszenia, sygnalista musi otrzymać informację zwrotną, czyli informację o planowanych lub podjętych działaniach następczych oraz przyczynach podjęcia konkretnych działań, która dodatkowo winna być umieszczona w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.